XVI. Benedek ppa Betegek Vilgnapjra irt zenete 2008
2008.02.11. 07:39
Szz Mria els lourdes-i jelensnek napjt, februr 11-t II. Jnos Pl ppa 1992-ben a Betegek Vilgnapjv nyilvntotta.
A Szentatya zenete a Betegek Vilgnapjra
Szz Mria els lourdes-i jelensnek napjt, februr 11-t II. Jnos Pl ppa 1992-ben a Betegek Vilgnapjv nyilvntotta. Erre az alkalomra Krisztus fldi helytartja minden vben zenetet intz a betegekhez. Az albbiakban XVI. Benedek ppa levelt adjuk kzre.
Kedves Testvreim!
1. A Lourdes-i Szzanya emlknapjn, februr 11-n tartjuk a Betegek Vilgnapjt, amely megfelel alkalom arra, hogy elgondolkodjunk a fjdalom rtelmn, s felfedezzk keresztnyi ktelessgeinket, amelyek a szenveds jelenlte miatt hrulnak rnk. Idn ez a fontos nap az Egyhz letnek kt jelents esemnyhez is kapcsoldik, ahogy ezt a tmavlaszts is mutatja: „Az Eucharisztia, Lourdes s a betegek lelki gondozsa”. Az egyik esemny a Szepltelen Szz lourdes-i megjelensnek 150. vfordulja, a msik a kanadai Qubec-ben megrendezsre kerl Nemzetkzi Eucharisztikus Kongresszus. Mindezek kivteles alkalmat nyjtanak arra, hogy tgondoljuk, milyen szoros kapcsolat ll fenn az Eucharisztia misztriuma, Mrinak az dvzt tervben betlttt szerepe, valamint a fjdalom s az emberi szenveds kztt.
A lourdes-i jelensek ta eltelt 150 v arra hv minket, hogy a Szent Szzre tekintsnk, akinek szepltelen fogantatsa Isten legnagyobb s ingyenes ajndka egy nnek. az eltte ll megprbltatsok s szenvedsek ellenre szilrd s megingathatatlan hittel kapcsoldott be az isteni tervbe. gy Mria az Isten akaratra val teljes rhagyatkozs pldakpe: szvbe fogadta az rk Igt, aki megfogant szzi mhben; Istenre bzta magt, s mg a fjdalom trvel tjrt lelkvel is (v. Lk 2,35), ttovzs nlkl osztozni tudott Fia szenvedsben, s a Klvrin, a kereszt tvben megerstette az angyali dvzletkor kimondott „igent”. Mria szepltelen fogantatsrl csak gy tudunk elmlkedni, ha engedjk, hogy maghoz vonzzon minket az „igen”-je, amely csodlatos mdon Krisztushoz, az emberisg megvltjhoz, s az kldetshez fzi. Mria kzen fog s vezet minket, hogy Isten akaratra mi is kimondjuk a sajt „igen”-nket rmmel, szomorsggal, remnnyel s csaldssal tsztt teljes ltnkkel, annak tudatban, hogy a prbattelek, a fjdalom s a szenveds nem szegnyti, hanem gazdagtja fldi zarndokutunkat.
2. Nem szemllhetjk Mrit anlkl, hogy ne reznnk Krisztus vonzst, s Krisztusra is csak Mria jelenltben tudunk tekinteni. A Fit elvlaszthatatlan ktelk fzi desanyjhoz, akinek mhben a Szentllektl fogantatott. Ez a kapcsolat fejezdik ki a maga titokzatos jellegben az Oltriszentsg ltal, ahogyan erre az egyhzatyk s a teolgusok az els szzadoktl kezdve rvilgtottak. „A Mritl szletett test, mivel a Szentllektl szrmazik, maga a Mennybl alszllott kenyr” – mondja Poitiers-i Szent Hilriusz. A IX. szzadi Sacramentarium Bergomense-ben pedig ezt olvassuk: „Az mhe olyan gymlcst s kenyeret adott, amely angyali ajndkokkal tlttt el minket. Mria visszaadta az dvssg szmra mindazt, amit va a bnvel lerombolt”. Damiani Szent Pter megllaptja: „Azt a testet, amelyet a Boldogsgos Szz megszlt s anyai gondoskodssal tpllt, mondom nektek ktsg kvl, azt a testet – s nem mst – kapjuk a szent oltrrl, s annak vrt isszuk, mint megvltsunk szentsgt. Ezt mondja a katolikus hit, s hsgesen tantja a Szent Egyhz.” A Szent Szz ktelke a Fival, a felldozott Brnnyal, aki elveszi a vilg bneit, kiterjed az Egyhzra, Krisztus misztikus testre. Isten Szolgja, II. Jnos Pl ppa mondja: Mrinak, az „eucharisztikus asszonynak” egsz lete ltal, amelyre az Egyhz mint pldakpre tekint. Az Egyhz „arra hivatott, hogy utnozza t (Mrit) e szent Misztriummal val kapcsolatban is” (Ecclesia de Eucharistia enciklika, 53.). Ebbl a szemszgbl mg inkbb rthet, hogy Lourdes-ban a Boldogsgos Szz Mria tisztelete mirt fondik ssze az Eucharisztival olyan ersen s folyamatosan a szentmise naponknti nneplsvel, a szentsgimdssal s a betegek megldsval, mely utbbi az egyik legmeghatrozbb pillanat a Massabielle-i barlanghoz zarndoklk szmra.
A beteg zarndokok s az ket ksr nkntesek jelenlte Lourdes-ban segt elgondolkodni azon, hogy Mria milyen anyai s gyngd gondoskodst mutat az ember fjdalmai s szenvedsei irnt. A keresztny kzssg, mikzben krlveszi szenved tagjait, akik magukon hordozzk az r szenvedsnek jeleit, klnsen kzel rzi maghoz Mrit, a Fjdalmak Anyjt (Mater Dolorosa), aki a kereszt lbnl Krisztus ldozatban osztozva egytt szenved isteni Fival. Mria egytt szenved azokkal is, akik megprbltatst lnek t, velk egytt reml, s vigaszt nyjt nekik anyai segtsgvel. A sok beteg lelki tapasztalata vajon nem arrl beszl, hogy egyre jobban megrtsk: „az isteni Megvlt minden szenved ember lelkig akar hatolni Szent Anyjnak szvn keresztl, aki elsknt s a legtkletesebben rszeslt a megvltsban”? (II. Jnos Pl ppa Salvifici doloris kezdet Apostoli Levele, 26.)
3. Ha Lourdes rvezet minket arra, hogy elmlkedjnk a Szepltelen Szz beteg s szenved gyermekei irnti anyai szeretetrl, akkor a Nemzetkzi Eucharisztikus Kongresszus pedig j alkalom lesz arra, hogy imdjuk az Oltriszentsgben jelen lv Jzus Krisztust, r bzzuk magunkat arra a Remnyre, amelyben nem csaldunk, s gy fogadjuk t, mint a hallhatatlansg orvossgt, amely testet s lelket egyarnt gygyt. Jzus Krisztus szenvedsvel, hallval s feltmadsval megvltotta a vilgot, s mint „az let kenyere” velnk akart maradni fldi zarndokutunkon. „Az Eucharisztia Isten ajndka a vilg letrt”: ez az Eucharisztikus Kongresszus tmja, amely kihangslyozza, hogy az Eucharisztia ajndk, amelyet az Atya ad a vilgnak. Ez az ajndk pedig nem ms, mint az egyetlen, megtesteslt s keresztre fesztett Fia. az, aki sszegyjt minket az Eucharisztia asztalnl, s szeret figyelmet breszt tantvnyaiban a szenvedk s a betegek irnt, akikben a keresztny kzssg az r arct ismeri fel. A Sacramentum caritatis kezdet szindus utni apostoli buzdtsban kiemeltem: „amikor kzssgeink nneplik az Eucharisztit, egyre inkbb tudatostaniuk kell, hogy Krisztus ldozata mindenkirt van, ezrt az Eucharisztia minden benne hvt arra ksztet, hogy »megtrt kenyr« legyen msok szmra” (88). Ez btort minket arra, hogy szemlyesen elktelezzk magunkat a testvrek szolglatra, klnsen azok javra, akik nehzsgekkel kzdenek, hiszen minden keresztnynek valjban az a hivatsa, hogy Jzussal egytt megtrt kenyr legyen a vilg letrt.
4. Ezrt vilgosnak tnik, hogy az egszsggy tern vgzett lelki gondozsnak ppen az Eucharisztibl kell lelki ert mertenie, amely szksges ahhoz, hogy hatkonyan segtsen a msik embernek fizikailag, s azt is szolglja, hogy felismerje sajt szenvedsnek megvlt rtelmt. Ahogy Isten Szolgja II. Jnos Pl ppa rta a mr idzett Salvifici doloris kezdet apostoli levelben, az Egyhz szenved testvreiben Krisztus termszetfeletti erejnek sokfle kzvett alanyt ltja (v. 27). Az ember, aki szenvedst szeretettel viseli, s engedelmesen rhagyatkozik az isteni akaratra, Krisztussal titokzatosan egyeslve felajnlja magt a vilg dvssgre. Szeretett eldm azt is mondta: „Minl jobban fenyegeti az embert a bn, minl inkbb tszvik mai vilgunkat a bn szlai, annl inkbb sokatmondv vlik az emberi szenveds. s annl inkbb szksgt rzi az Egyhz, hogy a vilg dvssgre fordtsa a szenveds rtkt” (uo.). Amikor teht Qubecben az Eucharisztia misztriumt szemlljk, amely Isten ajndka a vilg letrt, a betegek vilgnapjval lelki prhuzamot vonva nemcsak arra emlkeznk, hogy az emberi szenveds valban Isten megvlt mvnek rsze, hanem bizonyos rtelemben azokat a drga gymlcsket is lvezhetjk, amelyeket azoknak grt, akik hisznek. gy a hittel fogadott fjdalom kapujn belphetnk Jzus megvlt szenvedsnek misztriumba, s vele egytt eljuthatunk a feltmads bkjre s rmre.
5. Mikzben szvlyes dvzletemet kldm minden betegnek s azoknak, akik klnbz mdon gondozzk ket, arra szltom az egyhzmegyei s a plbniai kzssgeket, hogy a most kvetkez Betegek Vilgnapjn beszljenek arrl az rmrl, amely a Lourdes-i Szzanya megjelensnek 150. vforduljval s a Nemzetkzi Eucharisztikus Vilgkongresszussal kapcsolatban eltlt bennnket. Legyen ez alkalom arra, hogy kihangslyozzuk a szentmise fontossgt, a szentsgimdst s az Eucharisztia tisztelett, s tegynk meg mindent azrt, hogy az egszsggyi kzpontokban lv kpolnk „lktet szvek” legyenek, ahol Jzus folytonosan felajnlja magt az Atynak a vilg letrt. A betegek ldoztatsa is, amelyet mltsgteljes s imdsgos lelklettel vgezznk, valdi vigaszul szolgljon azoknak, akik valamilyen betegsg szomorsgt hordozzk.
A Betegek Vilgnapja mindezeken kvl arra is knljon lehetsget, hogy klnleges mdon krjk Mria anyai oltalmt a betegeknek, az egszsggyben dolgozknak, s azoknak, akik ezen a terleten vgeznek lelki gondozst. Fleg a papokra, a szerzetesekre, a szerzetesnkre s az nkntesekre gondolok, tovbb mindazokra, akik tevkeny odaadssal szolgljk testileg s lelkileg a betegeket s azokat, akiknek szksgk van r. Mindenkit Mrira bzok, Isten Anyjra, a mi desanynkra, aki a Szepltelen Fogantats. segtsen mindannyiunkat a tansgttel sorn, hogy a fjdalomra s az emberi szenvedsre adott vlaszt mindenki Krisztusban fedezze fel, aki feltmadsval legyzte a hallt, s neknk adta azt az letet, amelynek soha sincs vge. Ezekkel a szvbl jv gondolatokkal adom mindenkire apostoli ldsomat.
XVI. Benedek ppa
|