XVI. Benedek ppa zenete a bke vilgnapjra
2009.01.01. 10:29
Kzdjk le a szegnysget, ptsk a bkt!
XVI. Benedek ppa zenete a bke vilgnapjra
2008. december 31. szerda 16:35
Ennek az j vnek az elejn ismt szeretnm eljuttatni mindenkihez bkekvnsgomat s ezzel az zenetemmel arra hvni, hogy a kvetkez tmrl elmlkedjnk: Kzdjk le a szegnysget, ptsk a bkt!
Mr tiszteletremlt eldm, II. Jnos Pl hangslyozta 1993-as bkezenetben, hogy a tmegeket rint szegnysgnek negatv hatsa van a bkre. A szegnysg gyakran valban az egyik tnyez, amely elsegti vagy fokozza a klnbz, sokszor fegyveres konfliktusokat. A maguk rszrl ez utbbiak a szegnysg tragikus helyzeteinek forrsai. II. Jnos Pl gy rt: „jabb bke elleni komoly fenyegets ersdik meg s vlik egyre slyosabb a vilgban: sokan, st egsz npcsoportok lnek ma risi szegnysgben. Egyre nyilvnvalbb a gazdagok s a szegnyek kztti egyenltlensg a gazdasgilag fejlettebb nemzetekben is. Olyan problmrl van sz, amely az emberisg lelkiismerett terheli, mivel nagyon sokan olyan krlmnyek kztt lnek, amelyek srtik az ember veleszletett mltsgt, s veszlyeztetik a nemzetkzi kzssg valdi s harmonikus fejldst.”1
2. Ebben az sszefggsben, a szegnysg lekzdshez hozztartozik a globalizci sszetett jelensgnek figyelmes vizsglata. Ez mdszertani szempontbl is fontos, mert arra indt, hogy felhasznljuk a kzgazdszoknak s a szociolgusoknak a szegnysg szmos aspektusval kapcsolatos kutatsi eredmnyeit. Amikor azonban a globalizcira hivatkozunk, annak lelki s erklcsi vonatkozsaira is figyelnnk kell. Ez arra sztnz, hogy a szegnyekre tekintve tudatostsuk: valamennyien egyetlen isteni terv rszesei vagyunk, vagyis az a hivatsunk, hogy egyetlen csaldot alkossunk, amelyben mindannyian – egynek, npek s nemzetek – a testvrisg s a felelssgvllals alapelvei szerint alaktjuk magatartsunkat.
Ebben a tvlatban a szegnysgrl tfog s rszletes elkpzelsnk kell, hogy legyen. Ha a szegnysg csak anyagi termszet lenne, akkor elegend lenne, hogy a trsadalomtudomnyok – amelyek segtenek a jelensgeket fknt szmadatokkal mrni – rvilgtsanak f jellemzire. Tudjuk azonban, hogy ltezik olyan nem anyagi termszet szegnysg, amely nem kzvetlen s egyenes kvetkezmnye az anyagi javak hinynak. Pldul a gazdag s fejlett trsadalmakban ltezik a trsadalom peremre szorulsnak, valamint az emberi kapcsolatok szegnysgnek, az erklcsi s lelki szegnysgnek a jelensge: bensjkben irnyvesztett emberekrl van sz, akik a nlklzs legklnbzbb formit lik t anyagi jltk ellenre. Egyrszt arra gondolok, amit „erklcsi alulfejlettsgnek”2 neveznek, msrszrl pedig a „tlfejlettsg”3 negatv kvetkezmnyeire. Azt sem felejtem el, hogy az n. „szegny” trsadalmakban a gazdasgi fejldst gyakran kulturlis akadlyok fkezik, amelyek nem teszik lehetv az erforrsok megfelel kihasznlst. Mindazonltal igaz marad, hogy a msokra rtt szegnysg minden formjnak gykere, hogy hinyzik az emberi termszetfeletti mltsgnak tisztelete. Amikor nem hivatsnak teljessgben veszik figyelembe az embert, s nem tartjk tiszteletben az igazi „emberi kolgia”4 ignyeit, akkor a szegnysg elfajult folyamatai is elszabadulnak, ami nyilvnvalan ltszik nmely terleten, amelyekre rviden ki fogok trni.
A szegnysg s erklcsi vonatkozsai
3. A szegnysg okt gyakran a demogrfiai fejldssel hozzk sszefggsbe. Ezrt indulnak nemzetkzi szinten kampnyok a szletsek szmnak cskkentsre olyan mdszerekkel is, amelyek nem tartjk tiszteletben sem a n mltsgt, sem a hzaspr jogt, hogy felelssgteljesen eldntse, hny gyermeket szeretne5, s mg slyosabb, hogy gyakran ezek a kampnyok az lethez val jogot sem tartjk tiszteletben. Meg nem szletett gyermekek milliinak kiirtsa a szegnysg elleni harc nevben valjban az emberek legszegnyebbjeinek elpuszttst jelenti. Ezzel szemben tny, hogy 1981-ben a vilg npessgnek mintegy negyven szzalka lt az abszolt szegnysgi kszb alatt, mg ez az arny mra lnyegben a felre cskkent, s olyan npcsoportok is legyztk a szegnysget, amelyeket szmottev demogrfiai nvekeds jellemez. Az emltett adat rvilgt, hogy a szegnysg problmjnak megoldshoz meg lennnek az erforrsok a npessg nvekedse mellett is. Azt se felejtsk el, hogy a msodik vilghbor vgtl napjainkig a fld npessge ngymillirddal nvekedett, s ez a jelensg nagymrtkben olyan orszgokat rint, amelyek nemrg jelentek meg a nemzetkzi szntren mint j gazdasgi hatalmak, s ppen nagyszm lakossguknak ksznheten fejldtek gyorsan. Ezen kvl a legfejlettebb nemzetek kztt a legmagasabb szletsi arnnyal rendelkezknek vannak jobb fejldsi lehetsgei. Ms szval: igazoldik, hogy a npessg gazdagsgot, nem pedig szegnysgi tnyezt jelent.
4. Egy msik, aggodalomra okot ad jelensg a jrvnyos betegsgek, mint pldul a malria, a tuberkulzis s az AIDS. Amilyen mrtkben ezek sjtjk az aktv npessget, olyan mrtkben vannak hatssal az orszg ltalnos krlmnyeinek rosszabbodsra is. Azok a trekvsek, amelyek e betegsgek npessgre gyakorolt kvetkezmnyeinek megfkezsre irnyulnak, nem mindig rnek el jelents eredmnyt. Az is megtrtnik, hogy azok az orszgok, amelyeket e jrvnyok sjtanak, azrt, hogy kilbaljanak belle, ldozatul esnek azok zsarolsnak, akik a gazdasgi segtsg felttell letellenes politika megvalstst szabjk. Klnsen nehz lekzdeni az AIDS-et, a szegnysg egyik drmai okt, ha nem nznk szembe azokkal az erklcsi problmkkal, amelyekkel sszefgg a vrus terjedse. Mindenekeltt olyan – klnsen a fiataloknak szl – kampnyok felvllalsa szksges, amelyek az emberi mltsggal teljes sszhangban ll szexulis letre nevelnek. A mr megvalsult, ilyen irny kezdemnyezsek jelents eredmnyeket rtek el, cskkentettk az AIDS terjedst. Ezen kvl a szegny npek szmra is hozzfrhetv kell tenni az orvossgokat s a szksges kezelseket. Ez az orvosi kutatsok s a terpis jtsok hatrozott tmogatst felttelezi, s amikor szksges, a szellemi tulajdont vdelmez nemzetkzi jogszablyok rugalmas alkalmazst, hogy gy mindenki szmra biztostott legyen az egszsggyi alapellts.
5. A harmadik terlet, amelyre figyelnnk kell a szegnysg elleni kzdelemben, s amely megmutatja annak lnyegi, erklcsi dimenzijt, a gyermekszegnysg. Amikor szegnysg sjt egy csaldot, ennek a gyermekek a legsebezhetbb ldozatai: ma az abszolt szegnysgben lk csaknem fele gyermek. Ha a gyermekek oldalrl nzzk a szegnysget, akkor elsdleges cloknak kell tartanunk az ket legkzvetlenebbl rint vonatkozsokat, mint pldul az anykrl val gondoskodst, a nevelst, a vdoltsokhoz, az orvosi kezelsekhez, az ivvzhez val hozzfrst, a krnyezetvdelmet s legfkppen a csald, illetve az azon belli kapcsolatok tartssgnak vdelmt. A csald meggyenglsnek elkerlhetetlenl a gyermekek a krvallottjai. Ahol nem vdelmezik a n s az anya mltsgt, ott ennek kvetkezmnyeit elssorban szintn a gyermekek rzik meg.
6. A negyedik terlet, amely erklcsi szempontbl klnleges figyelmet rdemel, az a leszerels s a fejlds kztt fennll kapcsolat. A vilgmret katonai kiadsok jelenlegi szintje aggodalmat kelt. Ahogy mr hangslyoztam, megtrtnik, hogy „a katonai kiadsokra s fegyverkezsre fordtott hatalmas anyagi s emberi erforrsokat valjban a npek fejlesztsi terveitl vonjk el, klnsen a legszegnyebb s a leginkbb segtsgre szorul npektl. Ez pedig szemben ll az Egyeslt Nemzetek Kartjnak kijelentsvel, mely ktelezi a nemzetkzi kzssget s klnskppen az llamokat, hogy a nemzetkzi bke s biztonsg megalapozsa s fenntartsa a vilg emberi s gazdasgi erforrsainak a fegyverkezs cljra trtn minl cseklyebb felhasznlsval legyen elmozdthat (26. cikk).”6
A dolgok ezen llsa nem knnyti, st komolyan akadlyozza a nemzetkzi kzssg nagy fejlesztsi clkitzseinek elrst. Ezen kvl a katonai kiadsok tlzott mrtk nvekedse a fegyverkezsi verseny felgyorsulsnak veszlyvel jr, ami nvekv elmaradottsgot s remnytelensget eredmnyez, s gy ltszlag ellentmondsosan az instabilits, a feszltsg s konfliktusok okozjv vlik. Ahogy tiszteletremlt eldm, VI. Pl blcsen megllaptotta, „a bke j neve: fejlds”.7 Az llamoknak teht komolyan el kell gondolkodniuk a konfliktusok legmlyebb okain, amelyek gyakran az igazsgtalansgbl fakadnak, s btor nkritikval kell megoldaniuk azokat. Ha a jvben javulnak a kapcsolatok, lehetv vlhat a fegyverkezsi kiadsok cskkentse. A megtakartott erforrsokat pedig a legszegnyebb s legrszorulbb emberek s npek fejldsre irnyul tervekbe lehet fektetni: egy ilyen nagylelk elktelezettsg az emberisg csaldjnak bkje irnti elktelezettsget jelent.
7. Az anyagi szegnysg elleni harccal kapcsolatos tdik terlet a jelenlegi lelmezsi vlsgra vonatkozik, amely veszlyezteti az alapszksgletek kielgtst. Ez a vlsg nem annyira lelmiszerhinyt jelent, mint inkbb az ahhoz val nehz hozzfrst, spekulatv megnyilvnulsokat, valamint politikai, illetve gazdasgi intzmnyek egyttmkdsnek hinyt, amelyek kpesek lennnek szembenzni a szksgletekkel s a slyos helyzetekkel. Az alultplltsg slyos mentlis s fizikai krokat is okozhat a npcsoportoknak, sokakat megfosztva attl a kpessgtl, mely ahhoz szksges, hogy kln segtsg nlkl kijussanak szegny helyzetkbl. Ez kzrejtszik abban, hogy a trsadalmi egyenltlensg nvekszik, olyan reakcikat idzve el, melyek magukban hordozzk az erszak veszlyt. A relatv szegnysg alakulsra vonatkoz adatok az utbbi vtizedekben a gazdagok s a szegnyek kztti nvekv szakadkot mutatjk. Ennek a jelensgnek a legfbb oka ktsgtelenl egyrszt a technolgiai talakuls, amelynek elnyei fleg a legmagasabb jvedelm rtegeknek jutnak, msrszt az ipari termkek rdinamikja, amely sokkal gyorsabban n, mint a legszegnyebb orszgok birtokban lv mezgazdasgi termkek s nyersanyagok ra. gy y a legszegnyebb orszgok npessgnek nagy rsze ketts marginalizcit szenved el az alacsonyabb brek s a magasabb rak miatt.
Kzdelem a szegnysg ellen s globlis szolidarits
8. A bke ptsnek egyik legjobb tja az emberisg nagy csaldjnak rdekeit szolgl globalizci.8 A globalizci irnytshoz azonban ers, globlis szolidaritsra9 van szksg a gazdag s a szegny orszgok kztt, nem kevsb az egyes orszgokon bell, akkor is, ha azok gazdagok. „Kzs etikai kdexre”10 van szksg, amelynek szablyai nemcsak megegyezsen alapulnak, hanem abbl a termszeti trvnybl erednek, amelyet a Teremt rt minden ember lelkiismeretbe (v. Rm 2,14-15). Taln nem rezzk mindannyian lelkiismeretnk mlyn azt a felszltst, hogy tegyk hozz sajt rsznket a kzjhoz s a trsadalmi bkhez? A globalizci megszntet bizonyos akadlyokat, de ez nem jelenti azt, hogy nem pthet jakat. Kzelebb hozza egymshoz a npeket, de a trbeli s idbeli kzelsg nmagban nem teremti meg az igazi kzssg s a valdi bke feltteleit. A szegnyek marginalizcija bolygnkon csak akkor tallhat a kithoz vezet hatkony eszkzkre a globalizciban, ha minden ember rzi, hogy a vilgban ltez igazsgtalansgok s az azokkal kapcsolatos emberi jogok megsrtse t is megsebzik. Az Egyhz, amely „az Istennel val benssges egysg s az egsz emberi nem egysgnek jele s eszkze”11, tovbbra is hozzjrul ahhoz, hogy megsznjn az igazsgtalansg s a meg nem rts, s eljussunk egy bksebb s szolidrisabb vilg ptshez.
9. A nemzetkzi kereskedelem s a pnzgyi tranzakcik tern ma mkd folyamatok lehetv teszik a nemzetgazdasgok pozitv rtelemben vett integrldst, ezzel elsegtve az ltalnos krlmnyek javulst. Vannak azonban ezzel ellenttes folyamatok is, amelyek megosztjk s marginalizljk a npeket, s ezzel hbork s konfliktusok veszlyes feltteleit teremtik meg. A msodik vilghbort kvet vtizedekben a trtnelemben eddig soha nem ltott mrtkben felgyorsult a javak s a szolgltatsok nemzetkzi kereskedelme. A vilgkereskedelem nagyrszt a rgi iparosodott orszgokat rintette, majd ebbe szmottev mrtkben be tudtak kapcsoldni a felemelked orszgok, amelyek jelentss vltak. Ezzel szemben azonban vannak ms, alacsony jvedelm orszgok, amelyek a kereskedelem f vonalaihoz kpest rendkvli mrtkben peremre szorultak. Fejldskre negatv hatssal volt az exportjuknak szinte teljes egszt kpez alapvet termkek rnak gyors cskkense az utbbi vtizedekben. Ezeknek a fknt afrikai orszgoknak az alapvet termkek exportjtl val fggs tovbbra is jelents kockzati tnyezt jelent. Itt szeretnm megjtani felhvsomat annak rdekben, hogy minden orszg egyenl lehetsgekkel lehessen jelen a vilgpiacon, elkerlve a kizrst s az elszigetelst.
10. Hasonl gondolatokat fogalmazhatunk meg a pnzgyekrl, ami a globalizci egyik elsdleges vonatkozsa az elektronika fejldsnek s az orszgok kztti pnzramlst liberalizl politiknak ksznheten. A pnzgyek objektven legfontosabb funkcija – a befektetsi, kvetkezskppen a fejldsi lehetsgek hossz tv fenntartsa – ma trkenyebbnek mutatkozik, mint eddig brmikor: olyan rendszer negatv visszahatsait szenvedi el, amely rendkvl rvidtv logikra pl nemzeti s globlis szint pnzgyi tranzakcikon alapszik, a pnzgyi tevkenysgek rtknvekedsre trekszik, s a klnbz kockzati formk technikai kezelsre koncentrldik. A jelenlegi vlsg is azt mutatja, hogy a pnzgyi tevkenysget olykor mennyire kizrlag ntrvny logika irnytja, figyelmen kvl hagyva a kzj hossz tv ignyeit. A pnzgyi szereplk clkitzseinek rendkvl rvidtvra val beszklse korltozza, hogy a pnzgyi tevkenysg betltse feladatt: azaz, hogy hossz tvon j termelsi- s munkalehetsgek megteremtsnek elsegtsvel hidat kpezzen a jelen s a jv kztt. A rendkvl rvidtvra szklt pnzgyi tevkenysg mindenki szmra veszlyess vlik, annak is, aki ebbl hasznot tud hzni a pnzgyi fellendls idejn.12
11. Mindebbl az kvetkezik, hogy a szegnysg elleni kzdelem olyan gazdasgi s jogi egyttmkdst ignyel, amely lehetv teszi a nemzetkzi kzssgnek s klnsen a szegny orszgoknak, hogy a gazdasgra vonatkoz hatkony jogi keret megteremtsvel sszehangolt terveket hozzanak ltre s valstsanak meg az emltett problmk megoldsra. Hatkony s a rszvtelt lehetv tev intzmnyek ltrehozsnak sztnzsre van szksg, valamint arra, hogy tmogassuk a bnzs elleni harcot s elmozdtsuk a trvnyessg kultrjt. Az is tagadhatatlan azonban, hogy a hatrozottan seglyez politikban gykerezik, hogy a szegny orszgok tmogatsa szmos esetben kudarcba fulladt. Az emberek kpzsbe val befektets s egy sajtos vllalkozsi kultra integrlt fejlesztse tnik jelenleg hiteles kzp- s hossz tv tervnek. Mg ha a gazdasgi tevkenysgek fejldshez kedvez felttelekre van is szksg, ez nem jelenti azt, hogy ne kellene megfelel figyelmet fordtani a jvedelmek krdsre. Br jogosan hangslyozzk, hogy az egy fre es jvedelem nvekedse nem lehet a politikai-gazdasgi tevkenysg egyedli clja, nem szabad elfelejteni, hogy az hezs s az abszolt szegnysg elleni kzdelem cljnak elrshez ez fontos eszkzt jelent. El kell kerlni azt az illzit, hogy pusztn a megtermelt javak jraelosztsnak politikja vglegesen megoldhatja a problmt. Egy modern gazdasgban ugyanis a javak rtke dnten attl fgg, hogy milyen mrtkben kpes jvedelmet termelni a jelenben s a jvben. Az rtkteremts teht elkerlhetetlen ktelezettsg, amit szem eltt kell tartani, ha hatkonyan s eredmnyesen akarunk kzdeni az anyagi szegnysggel szemben.
12. A szegnyek els helyre helyezse vgl megkvnja, hogy a nemzetkzi piac szerepli megfelel teret biztostsanak a korrekt gazdasgi logiknak, az intzmnyek pedig a korrekt politikai s rszvteli logiknak, ami rtkelni tudja a helyi s a nemzetkzi civil trsadalmat. Ma maguk a nemzetkzi szervezetek is elismerik, hogy milyen rtkesek s hasznosak a civil trsadalom, illetve a helyi nkormnyzatok gazdasgi kezdemnyezsei annak rdekben, hogy kijuttassk slyos helyzetkbl s bevonjk a trsadalomba a npessg azon rtegeit, amelyek gyakran az abszolt szegnysgi kszb alatt lnek, ugyanakkor a hivatalos seglyek nehezen jutnak el hozzjuk. A XX. szzad gazdasgi fejldsnek trtnete arra tant, hogy a j fejldspolitika az emberek felelssgtl s a piacok, a civil trsadalom, valamint az llamok kztti pozitv egyttmkds megteremtstl fgg. A civil trsadalom dnt szerepet jtszik minden fejldsi folyamatban, minthogy a fejlds lnyegnl fogva kulturlis jelensg, a kultra pedig a civil let sznterein szletik meg s fejldik tovbb.13
13. Ahogy tiszteletremlt eldm, II. Jnos Pl megllaptotta: „a globalizci jellegzetesen ambivalens”14, ezrt krltekint blcsessggel kell irnytani. Ehhez a blcsessghez tartozik, hogy valamennyi szegny szksgletnek elsdleges fontossgot kell tulajdontani, tljutva azon a botrnyos arnytalansgon, amely a szegnysgbl fakad problmk s az ezeket kezelend intzkedsek kztt ll fenn. Ez az arnytalansg egyrszt kulturlis s politikai, msrszt lelki s erklcsi jelleg. Gyakran ugyanis megllunk a szegnysg felsznes s trgyi okainl, s nem jutunk el az ember szvben rejl okokig, pldul a kapzsisgig s a szk ltkrsgig. S emiatt olykor az emberek valdi bevonsa nlkl treksznk megoldani a fejlds, a seglyek, a nemzetkzi egyttmkds problmit, mintha ezek csak olyan technikai krdsek lennnek, amelyek kimerlnek a struktrk megalapozsban, tarifaegyezmnyek kidolgozsban, szemlytelen pnzgyi tmogatsok elirnyzsban. A szegnysg elleni kzdelemhez ellenben olyan frfiakra s nkre van szksg, akik mlyen meglik a testvrisget, s akik egyneket, csaldokat, kzssgeket tudnak tmogatni a valdi emberi fejlds tjn.
Befejezs
14. II. Jnos Pl a Centesimus annus kezdet enciklikban figyelmeztetett, hogy „mindenekeltt szaktani kell azzal a szemllettel, amely a szegnyeket – embereket s nemzeteket – mintegy tehernek, kellemetlen tolakodknak tekinti, akik azt akarjk elfogyasztani, amit msok megtermeltek.” „A szegnyek – rja a ppa – jogot kvetelnek maguknak, hogy rszeslhessenek az anyagi javakbl, s hogy hasznosthassk munkakpessgket egy mindenki szmra igazsgosabb s nagyobb jltnek rvend vilg megteremtse rdekben.”15 A jelenlegi globlis vilgban egyre nyilvnvalbb, hogy a bke csak akkor pl fel, ha mindenki szmra biztostott a lehetsg az sszer nvekedshez: az igazsgtalan rendszerek torzulsai ugyanis elbb-utbb mindenkinek benyjtjk a szmlt. Csak az ostobasg brhatja r az embert egy bearanyozott hz ptsre ott, ahol azt sivatag vagy hanyatls veszi krl. A globalizci nmagban nem tud bkt pteni, st sok esetben megosztottsgot s konfliktusokat szl. Sokkal inkbb arra van szksge, hogy minden egyes ember javt szolgl, mly szolidaritsra irnyuljon. Ebben az rtelemben a globalizcit gy kell tekintennk, mint kedvez alkalmat arra, hogy megvalstsunk valami fontosat a szegnysg elleni kzdelemben, s hogy eddig elkpzelhetetlen erforrsokat lltsunk az igazsgossg s a bke szolglatba.
15. Az Egyhz trsadalmi tantsa mindig is foglalkozott a szegnyekkel. A Rerum novarum kezdet enciklika korban a szegnyek elssorban az j, ipari trsadalom munksai voltak. XI. Piusz, XII. Piusz, XXIII. Jnos, VI. Pl s II. Jnos Pl a trsadalmi krdskr fokozatos bvlsvel – amely idvel az egsz vilgot rint krdseket jelentett – a szegnysg j formira mutattak r trsadalmi tantsukban.16 A szocilis krds globlis mretv nvekedsre nemcsak mennyisgi szempontbl, hanem az ember s az emberisg csaldjnak szksgleteit rint minsgi vonsok elmlylse szempontjbl is kell tekintennk. Ezrt az Egyhz, mikzben figyelemmel kveti a globalizci mai jelensgeit s azok hatst az emberi szegnysg klnbz formira, rmutat a trsadalmi krds j aspektusaira nemcsak kiterjedsben, hanem mlysgben is, amennyiben azok az ember identitsra s az Istennel val kapcsolatra vonatkoznak. A trsadalmi tantsnak ezek az elvei igyekeznek megvilgtani a szegnysg s a globalizci kztti kapcsolatot s a cselekvst a bke ptse fel irnytani. Itt rdemes megemlteni, hogy ezek kztt az elvek kztt szerepel „a szegnyek irnti megklnbztetett szeretet”17, a szeretet elsbbsgnek fnyben, amelyrl – a korai Egyhz lettl kezdve – az egsz keresztny hagyomny tanskodik (v. ApCsel 4,32-36; 1Kor 16,1; 2Kor 8-9; Gal 2,10).
„Mindenki tegye meg a maga rszt s ne kslekedjen!” – rta 1891-ben XIII. Le ppa, s hozztette: „Az Egyhz a maga rszrl soha, semmilyen krlmnyek kztt nem fogja megtagadni segtsgt”.18 Az Egyhzat ma is ez a tudat vezeti a szegnyekre irnyul tevkenysgben, akikben Krisztust ltja19, s szvben folytonosan visszhangzik az a kldets, amit a bke Fejedelme adott az apostoloknak: „Vos date illis manducare – Ti magatok adjatok nekik enni” (Lk 9,13). Ezrt a keresztny kzssg – hen Urnak hvshoz – tovbbra is segtsgrl biztostja az emberisg egsz csaldjt azokban a kreatv, szolidarits-kezdemnyezsekben, amelyeknek nemcsak a flslegbl val adomnyra kell irnyulniuk, hanem fknt arra, hogy vltoztassunk „az letmdunkon, a termelsi s fogyasztsi modelleken, a megszilrdult hatalmi struktrkon, amelyek napjaink trsadalmt irnytjk”.20 Krisztus minden tantvnyt s minden jakarat embert arra hvok az j v kezdetn, hogy tgtsa ki szvt a szegnyek szksgletei irnt, s tegye meg, amivel konkrtan a segtsgkre lehet. Mert vitathatatlanul igaz marad az alapttel, mely szerint „a szegnysg elleni kzdelem a bke ptst jelenti”.
XVI. Benedek ppa
1 zenet a bke vilgnapjra 1993., 1.
2 VI. Pl, Populorum progressio, 19.
3 II. Jnos Pl, Sollicitudo rei socialis, 28.
4 II. Jnos Pl, Centesimus annus, 38.
5 V. VI. Pl, Populorum progressio, 37.; II. Jnos Pl, Sollicitudo rei socialis, 25.
6 XVI. Benedek ppa Renato Raffaele Martino bborosnak rt levele a „Leszerels, fejlds s bke. Szempontok a teljes leszerelshez” tmj nemzetkzi tanulmnyi szeminrium alkalmbl, amelyet az Igazsgossg s Bke Ppai Tancsa szervezett, 2008. prilis 10.; L'Osservatore Romano, 2008.4.13., 8.o.
7 VI. Pl, Populorum progressio, 87.
8 V. II. Jnos Pl, Centesimus annus, 58.
9 V. II. Jnos Pl, az Acli-nak tartott kihallgatson mondott beszd, 2002. prilis 27.; 4: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, XXV, 1 [2002], 637.
10 II. Jnos Pl, Beszd a Ppai Trsadalomtudomnyi Akadmia plenris lsn, 2001. prilis 27.; 4: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, XXIV, 1 [2001], 802.
11 II. Vatikni Zsinat, Lumen Gentium, 1.
12 V. az Igazsgossg s Bke Ppai Tancsa, Az Egyhz trsadalmi tantsnak kompendiuma, 368.
13 V. uo. 356.
14 Beszd a dolgozk szakszervezetei s nagy trsasgok vezetinek tartott kihallgatson, 2000. mjus 2.; 3: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, XXIII, 1 [2000], 726.
15 Nr. 28.
16 V. VI. Pl, Populorum progressio, 3.
17 II. Jnos Pl, Sollicitudo rei socialis, 42.; v. Centesimus annus, 57.
18 XIII. Le, Rerum novarum, 45.
19 V. II. Jnos Pl, Centesimus annus, 58.
20 Uo.
|